تجربه‌ی کاربری چیست و چرا اهمیت دارد؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۹

تجربه کاربری به کلام ساده یعنی کاربر در هنگام کار با یک محصول دیجیتال چه احساسی دارد. تجربه‌ی کاربری شامل فاکتورهای زیادی‌ست. بعضی از این موارد توسط طراحان و برنامه‌نویسان قابل کنترل است اما بعضی دیگر بستگی به محیط و گاه ترجیحات کاربر دارد. این فاکتورها شامل کاربردپذیری، دسترس پذیری، کارایی، طراحی و زیبایی، سودمند بودن ، ارگونومی، تعامل با انسان ، بازاریابی و ... است. دو مفهموم تجربه‌ی کاربری و کاربردپذیریري، همواره در کنار هم قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید تجربه کاربری اگر چه بسیار مرتبط با کاربرد پذیری است اما دقیقا کاربردپذیری نیست. تجربه کاربری یک تجربه ، احساس ، بینش و ارتباط است که کاربر در هنگام استفاده از یک محصول یا سایت تجربه می کند اما کاربردپذیری بیشتر در مورد اثربخشی یک طراحی و اینکه تا چه میزان یک محصول کاربرپسند است صحبت می‌کند. کاربردپذیری یکی از شاخص‌های اصلی تجربه‌ی کاربری است. تجربه‌ی کاربری به اندازه ویژگی‌های ظاهری محصول مهم است؛ وقتی مردم ندانند چه‌طور باید با محصول شما کار کنند و از تعامل با آن لذت ببرند زیبایی بصری و شکل ظاهری محصول‌تان دیگر اهمیت ندارد؛ تجربه‌ی کاربری نه تنها برای یک محصول مهم است بلکه این امر برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده مثل خرده فروش‌های آنلاین، استارت‌آپ‌ها، کسب و کارها و محصولاتی که به صورت تکرارشونده استفاده می‌شوند بسیار مهم است. تجربه‌ی کاربری یک نقشه‌ی راه برای وبسایت‌های پیچیده است: کاربر باید بتواند به راحتی در بین صفحات حرکت کند و بداند که چه طور باید از محصول استفاده کند. نادیده گرفتن تجربه‌ی‌کاربری باعث به وجود آمدن محصولی شلخته و درهم می‌شود و کاربر را از محصول شما می‌راند. برعکس طراحی محصولی با تعامل قوی باعث می‌شود کاربر به محصول شما بازگردد. همانطور که قبل‌تر هم گفتیم یکی از پیچیده‌ترین محصولات وبسایت‌های خرده فروشی هستند؛ چرا که نه تنها باید بسیار منظم و ساختاریافته باشند بلکه باید برای خرید واضح و راحت باشند. همچنین برای کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها طراحی تجربه‌ی کاربری مناسب نقشی کلیدی دارد چرا که وبسایت یا اپلیکیشن شما اولین تاثیر را روی مشتری خواهد گذاشت و این اولین تاثیر باعث ترافیک آینده محصول شما خواهد بود. این مفهوم برای کسب وکارها با بودجه ی محدود هم مهم است. تجربه‌ی کاربری باعث تکانه اولیه برای حرکت کسب و کار رو به جلو و رشد آن می‌شود. پس یادتان باشد کاربر در چند ثانیه تصمیم می‌گیرد که اپلیکیشن یا سایت شما ارزش صرف زمان را دارد یا نه و این تنها شانس شما برای جذب مخاطب‌تان است.

سایر مطالب

از UI/UX که حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

از UI/UX که حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۹

در مباحث توسعه‌ی محصول در فضای وب و اپلیکیشن گاه مفهوم توسعه‌ی کد با طراحی UI/UX اشتباه گرفته می‌شود ؛ بسیار دیده شده که یک توسعه‌دهنده‌ی...

ادامه مطلب
هیچ وقت برای کارآموزی دیر نیست

هیچ وقت برای کارآموزی دیر نیست

۱۳۹۶/۰۹/۱۷

دومین دوره رهنما کالج بین داوطلب‌های کارآموزی یه خانم 34 ساله بود. روزی که پروفایلشون رو مطالعه می‌کردیم مطمئن نبودیم که فردی در این سن پذیرش و انعطاف لازم برای یادگیری در فضای کارآموزی رو داشته باشه. وقتی برای مصاحبه دعوتشون کردیم...

ادامه مطلب
تجربه نمایشگاه کار در پیچ و خم هزارتوی رهنماکالج

تجربه نمایشگاه کار در پیچ و خم هزارتوی رهنماکالج

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

غرفه‌ی رهنما در نمایشگاه کار داری دو مسیر بود؛ مسیر راهی بود که از افراد آماده به کار دعوت می‌کرد تا با عبور از راهرویی، تصاویری از حال و هوای فضای رهنما ببینند، با موقعیت‌های شغلی و ارزش‌های شرکت آشنا شده و در صورت تمایل به همکاری...

ادامه مطلب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید